Frågor & svar

questionFungerar aKalender som en hemsida för vår förening/församling?
Nej, aKalender är ett planeringssystem. Informationen som finns i aKalender kan sedan publiceras på er hemsida.

Hur kan vi få mer information om hur vi använder aKalender ?
Det finns en utförlig manual. Det finns också möjlighet att få en skräddarsydd introduktionskurs. Skicka ett meddelande för mer information om ni är intresserade av en kurs.

Vad kostar aKalender ?
Se priser för information om kostnader och rabatter.

Om vi enbart behöver en kalender till vår hemsida, är aKalender rätt för oss?
I de flesta fall, nej. Huvudpoängen med aKalender är att kunna använda planeringsinformationen på flera olika ställen, som i listor, i mobilen och i programblad, förutom på hemsidan.

Fungerar aKalenders webbkalender med alla hemsidor?
Ja, med några undantag. Det som krävs är att du som administratör kan lägga in Javascript på din hemsida och att sidan accepterar jQuery. Det finns några tjänster och system på marknaden där detta inte fungerar.

Kan man anpassa kalenderns utseende så den passar med vår hemsida?
Ja, kalender och andra vyer som kan bäddas in på en hemsida kan anpassas via CSS (stilmallar). Se manualens sista del för ett exempel på stilmall.

Ingår support när man använder aKalender ?
Ja, support ingår. Normalt besvaras supportfrågor inom ett dygn. Även om aKalender är ett professionellt system bör man som kund och användare vara medveten om att det drivs som ett fritidsprojekt. Detta avspeglas både i den låga kostnaden och i att inga svarstider för support kan garanteras.

Support for design och anpassningar när vyer bäddas in på andra webbsidor ingår inte då detta beror på kundens egna webbsida och inte själva huvudsystemet. Exempel på stilmall finns sist i manualen.

Ingår backup om något skulle gå fel?
För att minimera risken för dataförluster vid allvarliga serverproblem görs en backup varje timme. Denna backup kopieras krypterad till en annan server. Att återställa enskild data som raderats av misstag kan vara möjligt men sker eventuellt mot en extra avgift.

Vi skulle vilja använda informationen i aKalender på ett annat sätt än de vyer som beskrivs här. Är det möjligt?
Hör av er och beskriv vad ni vill göra så diskuterar vi hur vi kan lösa det.

Hur kan vi avsluta vårt aKalender -konto?
Som inloggad kontoadministratör kan man fylla i ett formulär för att avsluta det aktuella aKalender -kontot. Förinbetalda månadsavgifter återbetalas och all data som hör ihop med kontot raderas.

Vi har andra frågor…
Hör av er så får ni svar på alla era frågor!